Sparebank 1 Bedriftsløftet
Osten som skaper stolthet i bygda
Fjellbygda Heidal ligger øverst i Gudbrandsdalen ved porten til Jotunheimen. Her har man kinna smør og laget ost i mange hundre år. Først på setrene og fra 1920 fikk dalen sitt første dampysteri som senere ble til Østlandsmeieriet, i dag kjent som Tine. Da Tine la ned produksjonen i 1995 var det kimen til «nye» Heidal ysteri som så dagens lys i 1999.
Heidalsosten er en mørk type Gudbrandsdalsost med kraftig, rund og karamellaktig smak. Lang koketid, godt håndverk og gode råvarer gir den prisbelønte smaken. Produksjonen følger de opprinnelige oppskriftene både med tanke på råvarer og fremgangsmåte. Den utsøkte, autentiske smaken har ikke gått upåaktet hen i utlandet heller. Heidal Ysteri eksporterer nå hundrevis av kilo Heidalsost til Sør-Korea.
Heidaslosten står i dag sentralt i bygdesamfunnet. Den er en sentral del av identiteten for unge som gamle og Heidal og er et symbol på framtidstro og lokal tilhørighet.
Små og mellomstore bedrifter står for 47 prosent av den samlede verdiskapningen i Norge, og disse virksomhetene vil Sparebank 1 sette fokus på når de lanserer Bedriftsløftet. Det er en nasjonal kampanje for å bidra til at flere små og mellomstore bedrifter skal lykkes.
Sparebank 1 Gudbrandsdal tok kontakt med MMM for å lage filmer for synliggjøre små og mellomstore bedrifter i vårt nærmiljø. Valget falt på Heidal Ysteri. Heidal Ysteri og innehaver Hege Krukhaug forteller en sterk og rørende historie om mattradisjon, identitet og framtidstro i distrikts-Norge. Filmen ble plukket opp av Sparebank 1 nasjonalt og etter noen justeringer er den nå en del av den nasjonale storsatsningen til banken, Bedriftsløftet.